کتاب کمک درسی بخریم یا نه !!!!

کتاب کمک درسی بخریم یا نه !!!!

کتاب کمک درسی بخریم یا نه !!!! مسئله این است......

 

یکی از مسائل حاشیه ای سیستم آموزش و پرورش کشور ما کتاب های کمک آموزشی و نقش آن ها در یادگیری و پیشرفت دانش آموزان است. تبلیغات بسیاری را در خصوص معرفی انواع انتشارات و مولفین کتاب های آموزشی شاهد هستیم، از دوره دبستان تا کنکور این کتاب ها تبلیغ می شوند و در مورد فواید آنها در پیشرفت و موفقیت صحبت می شود. در این مقاله بررسی می کنیم که این موضوع تا چه اندازه صحت دارد.

ماهیت کتاب های کمک درسی چیست

در سیستم آموزشی تعدادی کتب درسی بر اساس سال تحصیلی توسط آموزش و پرورش به عنوان منبع اصلی آموزش و ارزیابی معرفی می شود و این کتاب ها در مدارس تدریس می شوند. چند سالی است که شاهد حضور کتاب هایی تحت عنوان کتاب های کار، کتاب های کمک درسی، کتاب های طبقه بندی شده و کتاب های نمونه سوال در بازار هستیم، کتاب هایی نظیر گاج، مهر وماه کتاب های خیلی سبز، الگو و ... سوال اصلی اینجاست که واقعا این کتاب ها تا چه اندازه در موفقیت دانش آموز سهم دارند .

هدف کتاب های کمک درسی

ممکن است یک دانش آموز در کلاس درس به هر دلیلی درس را متوجه نشود، این کتاب ها قرار است به دانش آموز کمک کنند تا با توضیحات ساده تری که در مورد نکات درسی در این کتاب ها وجود دارد درس را بیاموزند. همانطور که از نامشان پیدا است این کتاب ها به یادگیری درس کمک می کنند مکمل آموزش هستند و هم راستا با منابع آموزشی تالیف شده اند.

طی چند سال اخیر شاهد بودیم سوالات کنکور در بسیاری از دروس مهارت محور بوده اند یعنی اگر داوطلبی صرفا به آموزش های کتاب درسی اکتفا میکرد نمی توانست به سوالات کنکور پاسخ دهد چراکه کتاب های درسی صرفا بر روی آموزش تمرکز کرده اند و به سوالات تستی به هیچ عنوان توجهی نداشته اند.

 

رویکرد کتاب های کمک  درسی:

یکی از ویژگی های مهم کتاب های کمک درسی سطح بندی آنها است دانش آموز باید بداند برای چه منظور کتاب کمک آموزشی را تهیه میکند پس قدم اول برای انتخاب یک منبع مناسب شناسایی نیاز خود است برخی کتاب کمک درسی صرفا برای تست زنی انتخاب می کنند و برخی دیگر نیز برای آموزش و تست و هریک از این کتب دارای درجه سختی متفاوتی از هم هستند.پس در انتخاب منبع مناسب نهایت دقت را داشته باشید و از یک مشاور مجرب جهت کمک گرفتن در این موضوع استفاده کنید ،کتاب وندیک این امتیاز برای شما دانش آموزان عزیز در نظر گرفته که قبل از خرید کتاب با مشاورین این مجموعه بصورت رایگان مشورت کنید .

ویژگی های یک کتاب کمک درسی مطلوب

* توجه کامل و خط به خط به کتاب درسی

* رعایت توالی آموزشی. یعنی به روند یادگیری دانش آموز در مدرسه توجه کرده و بر اساس دانسته‌های دانش آموزان طراحی شده باشد.

* طرح پرسش و مسایل مختلف در کتاب تا دانش آموز با محتوای کتاب درگیر شود.

* رعایت ترتیب سوالات از آسان به سخت تا دانش آموز بتواند گام به گام و همراه با کتاب کمک درسی به دانش خود بیفزاید.

* آموزش مفهومی و توجه به نکات بنیادی در یادگیری هر سرفصل آموزشی

* متن جذاب و داستان گونه تا بتواند دانش آموزان را به مطالعه و یادگیری کتاب ترغیب نماید.

* از تصاویر مختلف برای فهم و درک بهتر مطلب استفاده نماید. ضمنا تمام شکل‌های کتاب درسی را نیز به دقت مورد بررسی قرار دهد.

انواع کتاب کمک درسی

* کتاب‌هایی که با آموزش مفاهیم اولیه کتاب درسی به دانش آموز کمک می‌نماید ضعف خود را در یادگیری محتوای آموزشی برطرف نماید .کتاب هایی مانند سیر تا پیاز انتشارات گاج یا ماجراهای من و درسام خیلی سبز از نمونه این کتاب‌هاست.

* کتاب‌هایی با محوریت آموزش سوالات تشریحی. این نوع از کتاب های کمک آموزشی به دانش‌آموز کمک می‌کند تا برای امتحانات نهایی و پایان ترم آماده شود. کتاب هایی مانند پرسمان از این دسته می‌باشند.

* کتاب‌هایی که شامل تمرین و انواع تست‌ هستند و در واقع یک نوع کتاب‌کار است. این کتاب‌ها کمک می‌نماید تا مطالب کتاب درسی بهتر و کامل‌تر در ذهن دانش‌آموز ثبت گردد.

* کتاب‌هایی شامل تست‌ ها و سوالات چهارگزینه ای که برای شرکت در آزمون‌های مهمی مانند تیزهوشان و یا کنکور سراسری تهیه شده است. طبیعتا این کتاب ها نیز انواع مختلفی دارند و بر اساس سطح علمی متفاوت دانش‌آموزان تالیف شده است.

یک دسته رایج از این کتاب‌ها برای سطح علمی ساده و متوسط طراحی شده و از تست‌های آسان و متوسط تا کمی از تست‌های دشوار در کتاب کمک درسی قرار داده شده است. اما دسته دیگر مخصوص داوطلبان سخت کوش بوده و به بررسی تست های دشوار و نکته دار پرداخته است. مانند کتاب های IQ گاج، نردبام خیلی سبز و سه سطحی کانون فرهنگی آموزش قلم چی.

شما باید بر اساس سطح علمی و نیاز آموزشی خود نسبت به خرید آنلاین کتاب کمک درسی مورد نیاز خود اقدام نماید.

 


مزایای خرید اینترنتی کتاب کمک آموزشی از فروشگاه اینترنتی وندیک بوک

 

همیشه تهیه کتاب کمک درسی مناسب بسیار چالش برانگیز است. شما باید از بین صدها کتاب، فقط و فقط یک کتاب را برای خود انتخاب کنید.

پس با توجه به محدودیت زمان و محدودیت مالی، باید بتوانید با یک انتخاب درست، بهترین کتاب ممکن را انتخاب کنید.

در قدم اول شما باید برای تهیه منابع آموزشی کنکور باید از مشاور و راهنمای مناسب استفاده کنید.

ضمنا خود شما هم باید اطلاعات کافی از انواع کتاب‌های تست و کمک درسی داشته باشید.

حال شما می‌توانید با مراجعه به سایت وندیک بوک اطلاعات بسیار کاملی از هر کتابی را به راحتی بدست بیاورید.

حتی میتونید با ما تماس بگیرید مشاوره رایگان خرید کتاب داشته باشید :)

پس به شما توصیه می کنم حتما از بزرگترین بانک اطلاعات کتاب‌های کمک درسی به خوبی استفاده کنید.

 

 

موفق و پیروز باشید

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)